Geschiedenis MTB Assen

Al in 2006 begint het verhaal van MTB Assen. Een aantal enthousiaste mountainbikers uit Kloosterveen werden verbonden door de eigenaar van Bike Select Center, die ze graag voorzag van een professionele uitstraling. De groepjes MTB Team BSC en MTB World kwamen samen, wat leidde tot een broeiplek van leuke activiteiten. Samen gingen ze op zoek naar toertochten en namen ze als groep deel. De gezellige basis voor een vereniging was gelegd!

Toen ook toenmalig wethouder Jaap Kuin betrokken raakte, met het oog op de ontwikkeling van een Regionaal Wielercentrum, begon het balletje steeds meer te rollen. Vanuit de groeiende behoefte om iets te betekenen voor volwassenen en kinderen op het gebied van mountainbiken werd de realisatie van een mountainbikevereniging in Assen een feit.

Op 24 oktober 2011 zaten dan ook drie ondernemende mountainbikers bij Notaris Van Pelt aan tafel om een gezamenlijke mountainbikevereniging op te richten in Assen: mede dankzij Paul, Han en Kor en notaris van Pelt, ontstond er een officiële plek om alle mountainbikers in de omgeving met elkaar te verbinden. Andere bestuursleden uit de beginperiode waren Eddy, Fokke, Robin, Martin, Benny, Henderi en Mark.

De eerste grote stap was leden werven tijdens de Hondsrug Classic in de bossen bij Gieten. Op deze toertocht kwamen veel Assenaren af, die wel belangstelling hadden voor MTB Assen. Op één dag leverde dat maar liefst bijna 50 nieuwe leden op!

Al vrij snel werd er geïnvesteerd in trainersopleidingen om de jeugd te kunnen trainen en groeide de vereniging in 3-4 jaar tijd tot de ruim 300 leden. Een groot deel van deze leden stroomden binnen via het zogenaamde FietsFit-programma: tegenwoordig beter bekend als Start2Bike. De jeugd begon met gemotiveerde kinderen van volwassen leden, maar al gauw kwamen daar steeds meer kinderen bij.

Dat het verenigingsgevoel sterk aanwezig was, blijkt uit de prachtige groene MTB Assen Fiat Panda van Joke en de gezamenlijke groene caravan, gespoten door onze trouwe sponsor Autoschadeherstel Van Veen, die overal mee naar toe ging: elk weekend was er wel ergens een toertocht waar leden gezamenlijk aan meededen en daarbij de vereniging promootten.

De vaste basis was de keet van FC Unitas bij de oude BMX-baan bij de Baggelhuizerplas. Hier mochten we gebruik maken van de kantine en versterkten we de wielerconnectie. Een gezamenlijke overstap naar het huidige Wielercentrum in 2016 was dan ook een logisch vervolg.

Inmiddels bestaat de vereniging al ruim 10 jaar en hebben we ruim 350 leden in en om Assen, die afwisselend samenkomen tijdens de jeugdtrainingen, instroomgroep, technische trainingen voor volwassenen, wedstrijdtrainingen voor de jeugd, toertochten en/of wedstrijden. We hebben een vrijwillig bestuur met 6 leden, verschillende commissies, ruim 30 trainers en een heleboel vrijwilligers die helpen met onderhoud van de routes, het organiseren van onze jaarlijkse toertocht en het organiseren van wedstrijden. Alles bij elkaar een prachtige vereniging om trots op te zijn!